Co je vlastně elektrokolo?

Elektrokolo obecně je jízdní kolo doplněné o motor, baterii a ovládání, které vypomáhájí při jízdě. Námi prodávaná elektrokola KTM patří do kategorie jízdní kola s pomocným elektrickým pohonem – EPAC (elektricky asistované jízdní kola, jinak též známy jako e-bike nebo pedelec).

Do této kategorie patří elektrokola:

Jejichž rychlost s asistencí elektromotoru nepřevýší 25 km/h (s tolerancí 10%). Samozřejmě např. z kopce můžete jet i rychlostí mnohem vyšší, ale už bez asistence elektromotoru.

Jmenovitý výkon elektromotoru může být maximálně 250 W. Maximální výkon může být i několikanásobně vyšší, například elektromotor Bosch Performance CX poskytuje výkon až 700 W.

Dopomoc elektromotoru muže být aktivována pouze při aktivním šlapání. Na elektrokole na rozdíl od elektroskůtru je třeba tedy šlapat, ale asistence elektropohonu je dostatečně velká pro snadné vyjetí každého kopce. Bez šlapání může akcelerátor elektrokolo uvést pouze do rychlosti 6 km/h z klidového stavu.

Pro tato elektrokola platí stejné podmínky pravidel provozu jako pro jízdní kola. Pro provoz těchto elektrokol nepotřebujete registrační značku, technický průkaz, STK, ani povinné ručení. Pro řízení těchto elektrokol nemusíte mít řidičský průkaz ani cyklistickou přilbu, pokud Vám není méně než 18 let, ale z důvodu bezpečnosti cyklistickou přilbu rozhodně doporučujeme.

Obecné výhody moderních elektrokol

Rychlá a snadná doprava i do prudkých kopců.

Energie na asistenci pohonu až na 230 km na jedno nabití.

Baterie dobitá za 3,5-4,5 hodiny (dle kapacity baterie) kdekoliv, kde je elektrická zásuvka.

Bezkonkurenční náklady na 1 km přibližně 0,04 Kč.

Nepotřebujete řidičský průkaz, registrační značku, STK, povinné ručení, u dospělých není povinná ani přilba.

Pořád je to „jenom kolo“, takže je můžete přepravovat vlakem, cyklobusem, tramvají apod. Můžete s ním jezdit na cyklostezkách a jiných stezkách, kde se běžně pohybují jízdní kola.

Pokud dojde baterie, můžete stále dojet.

Pro koho je elektrokolo?

Elektrokolo je ideální variantou pro pravidelnou dopravu do zaměstnání, školy, na nákupy a podobně. Ve městě budete nejrychlejší, mezi obcemi zdoláte snadno i větší vzdálenosti a kopce, aniž byste dojeli udýchaní a upocení.

Chcete začít nebo se vrátit k pravidelnému sportování na kole a máte obavy, že vaše aktuální kondice a ručička na vaší osobní váze vám neumožní důstojný začátek budování kondice a snižování váhy? Elektrokolo vám umožní začít a rozvíjet kondici dle vašich možností.

Pánové, jste vášnivými cyklisty a vaši drahou polovičku nemůžete přesvědčit ke společným vyjížďkám, protože při zmínce o prvním kopci se ji nikam nechce. Na sportovním MTB nebo krosovém elektrokole KTM může s vámi zdolávat i největší pohoří.

Dámy, rády by jste vyrážely na kolo se svými chlapy, ale při představě jejich otrávených obličeju, když čekají na každém kopci vás přechází chuť? Vyražte na elektrokole a budete čekat vy na ně!

Chcete si užívát cyklovyjížďky s vašimi podstatně zdatnějšími kamarády? Na ostrých bajcích KTM s elektropohonem budete hvězdou vašich vyjížděk a vždy první ve vaši oblíbené občerstvovací stanici.

Dle nejnovějších zjištění, dochází k největšímu odbourávání tělesného tuku dochází při střídání delší fyzické aktivity o nízké intenzitě s kratšími intervaly intenzivnější aktiviti. Elektrokolo vám umožní nastavit si intenzitu zátěže vždy dle vašich potřeb a nejlépe tak bojovat s přebytečnými kily. Navíc z našich dlouholetých zkušeností na elektrokolech uživatelé jezdí mnohem častěji a déle než jezdili dříve na klasickém kole. Trochu paradoxně je výsledkem lepší fyzická kondice i váha než když jezdili na klasickém kole.

Trápí vás chronické zdravotní obtíže, které vám brání v pravidelném sportování (potíže s klouby, astma atd.)? Elektrokolo vám dá na vaše problémy alespoň na chvíli zapomenout.

Výborně funguje elektrokolo jako rehabilitační pomůcka po úrazech nebo operacích dolních končetin (operace kloubů, plastiky vazů…).
Jezdíte na pravidelné cyklovýlety nebo dokonce cyklozájezdy do zahraničí a máte obavy, že s přibývajícími lety už je nebudete zvládat? Elektrokolo vám prodlouží vaše cestovatelské zážitky o desítky let.

Chcete vyrážet na společné cyklovýlety s celou početnou rodinou a pod tíhou sedaček, přípojných vozíků a tažných tyčí je to pro vás spíše utrpením. S elektrokolem si budete s usměvem užívat celá rodina.

Legislativa k elektrokolům

Silniční provoz elektrokol stanovují tyto směrnice a normy:

Směrnice evropského společenství O schvalování typu dvoukolových a tříkolových motorových vozidel – 2002/24/ES.

Podle této směrnice jsou za elektrokola nevyžadující další schvalování považována elektricky asistovaná jízdní kola u kterých:

Dopomoc elektromotoru je aktivování pouze při šlapání.
Je maximální jmenovitý výkon elektromotoru 250 W.
Rychlost s asistencí nepřesahuje 25 km/hod.
Akcelerátor může bez šlapání uvést kolo pouze do rychlosti 6 km/hod z klidového stavu.

ČSN EN 15194:2009 v aktualizaci EN 15191:2012, známá jako EPAC (Standard for Electronically Power Assisted Cycles) – definuje limity, za kterých může být elektrokolo provozováno bez nutnosti typových zkoušek:

3 hlavní podmínky, kdy lze výrobek nazývat Elektrokolem dle EPAC:

Pohonný systém se aktivuje výhradně šlapáním. Norma však připouští akcelerátor, který funguje samostatně do 6 km/h a na maximální výkon zároveň při šlapání.

Maximální výkon motoru je 250W jmenovitého výkonu.

Asistence elektromotoru musí být senzoricky regulována do maximální rychlosti 25 km/h (norma pak připouští odchylku do + 10%).

Samostatný pohyb elektrokola je akceptovatelný do rychlosti 6 km/h.

Povinné označení elektrokol dle EPAC :

Rám musí být viditelně a trvale označen pořadovým (výrobním) číslem na snadno viditelné části.

 Rám musí být viditelně a trvanlivě označen jménem výrobce nebo zástupcem výrobce a číslem evropské normy, tj. EN 14764 (městská a trekingová kola) a EN 14766 (horská kola).

 Elektrokolo musí být trvanlivě označeno následujícími slovy: EPAC, číslo normy EN 15194 a uvedením jmenovitého výkonu a max. konstrukční rychlosti.

 Další definice dle EPAC:

 Motor musí být odpojen jakmile jsou použity brzdy.

Maximální napětí systému (baterie, řídící jednotka, motor) je 48V.

Maximální přípustná váha elektrokola je 40 kg.

 Všechny elektro-součásti kola musí být testovány na odolnost proti nárazu, mechanickému opotřebení a na elektromagnetickou kompatibilitu (EMC).

 Platnost normy: 27 států EU + Izrael, Norsko, Island a Moldávie.